Ett vinnande anbud från ett nystartat företag skulle inte uteslutas. Någon närmare redogörelse för vad som avsågs med begreppet “ekonomisk stabilitet” fanns inte i upphandlingsdokumenten. Då leverantörens skattekontroll påvisat tillfredställande ekonomisk stabilitet fanns därför inte skäl att genomföra någon mer ingående granskning. Att utföra detta skulle, under de aktuella omständigheterna, utgöra en överträdelse av likabehandlings- och öppenhetsprincipen. Inga av de övriga påstådda bristerna ansågs föreligga i anbudet. Därmed skulle anbudet antas enligt kammarrätten.
Behöver ni hjälp med en offentlig upphandling? Upphandlingsjuristen AB har jurister och anbudskonsulter som bistår med att bl.a. överklaga upphandlingar, skriva eller granska anbud. Kontakta oss för en inledande konsultation.
Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan (nämnden) genomförde, för kommunerna Berg, Bräcke, Krokom, Ragunda, Strömsund, Åre och Östersunds räkning, en ramavtalsupphandling avseende gardiner och solavskärmningsprodukter genom öppet förfarande.
Gardinmästarna ansökte om överprövning av upphandlingen och anförde bl.a. att den vinnande leverantören Voxalite Solutions AB inte uppfyllde kraven på ekonomisk ställning, erfarenhet och kompetens, samt kvalitetslednings- och miljöledningssystem. Kraven fordrade att leverantören hade en etablerad organisation och verksamhet, vilket tog flera år att uppnå. Voxalite var ett nyregistrerat företag och hade inte ett fullständigt bokslut då det saknades historik och balansräkning. Voxalite saknade också referenser, anställda och registrerade fordon samt ett ett antal viktiga produktionsresurser. Något intyg om att Voxalite förfogade över annans kapacitet under avtalets löptid tycktes inte ha lämnats in. Avseende kvalitetsledningssystem saknade det dokument som Voxalite inlämnat beskrivningar av exempelvis processer, aktiviteter eller rutiner. Även beskrivningen av Voxalite miljöledningssystem saknade uppgifter. Det fanns ingen beskrivning av exempelvis processer, aktiviteter eller rutiner. Voxalite uppfyllde inte heller kraven på garanti.
Såväl Förvaltningsrätten i Härnösand som Kammarrätten i Sundsvall avslog Gardinmästarnas överprövning.
Då kammarrätten gjorde samma bedömning som förvaltningsrätten citeras förvaltningsrättens domskäl nedan.
- - Kravet på ekonomisk ställning
”1.6.2 Ekonomisk ställning
Anbudsgivare ska ha ekonomisk stabilitet som svarar mot uppdragets omfattning och innehåll. Upphandlingskontoret kommer vid tveksamheter avseende skattekontroll, kontrollera anbudsgivaren och begära in förklaring som kan styrka anbudsgivarens ekonomiska ställning. Gör Upphandlingskontoret bedömningen att leverantörens förklaring är fullgod kommer Upphandlingskontoret anse att kravet är uppfyllt.”
Beträffande kravet på ekonomisk ställning anges uttryckligen att anbudsgivaren ska ha ekonomisk stabilitet som svarar mot uppdragets omfattning och innehåll. Någon närmare redogörelse för vad som avses med begreppet ekonomisk stabilitet finns inte i upphandlingsdokumenten. Inte heller framgår det några riktlinjer för vad som är att betrakta som en godtagbar ekonomisk stabilitet. Kravet måste därför ges en för leverantören generös tolkning. Den efterföljande lydelsen i punkten tyder dock på att en skattekontroll av upphandlande myndighet anses utgöra en godtagbar indikation på den ekonomiska stabiliteten. Någon mera ingående granskning av den ekonomiska ställningen görs först vid tveksamheter avseende kontrollen.
Annat har inte framkommit än att Voxalite vid den gjorda skattekontrollen har befunnits ha en tillfredställande ekonomisk stabilitet i enlighet med kravställningen. Några tveksamheter avseende skattekontrollen kan mot den bakgrunden inte anses ha förelegat. Att vid sådana förhållanden genomföra en mera ingående utredning av Voxalites ekonomiska ställning, på det sätt som Gardinmästarna framhållit, skulle utgöra en överträdelse av likabehandlings- och öppenhetsprincipen (jfr EU-domstolens avgörande i mål nr C-27/15, Pizzo). Det är följaktligen inte visat att Voxalite brister i uppfyllelse av kravet på ekonomisk ställning.
- - Kravet på erfarenhet och kompetens
”1.6.7 Erfarenhet/kompetens
Leverantören ska ha erfarenhet att fullfölja uppdrag/avtal inom upphandlat område och ha kapacitet att genomföra uppdraget.”
Gällande kravet på erfarenhet och kompetens ska leverantören, inom ramen för anbudsområdena B1 och B2, ha erfarenhet och kapacitet att fullfölja uppdrag avseende leverans av uppsydda och måttbeställda gardiner och till produkten relaterade tjänster. Det materiella kravet i punkten är inte förenat med ett beviskrav, eller i formuläret förenat med en textruta som fordrar att särskilda uppgifter lämnas av anbudsgivaren. Det får anses innebära att den upphandlande myndighetens utredningsskyldighet i denna del är begränsad och kan inte anses sträcka sig längre än att en jämförelse ska göras mellan uppgifterna i anbudet och lydelsen av det ställda kravet (jfr bland annat Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 4904-09).
Enligt Gardinmästarna innebär det faktum att Voxalite är ett nystartat företag som inte är registrerat som arbetsgivare att det finns skäl att förmoda att Voxalite saknar förutsättningar att fullgöra ett ramavtal av aktuell omfattning. Avrop från anbudsområde B1 och B2 är emellertid uppbyggt på ett sådant sätt att avrop under 10 000 kr görs i första hand från den leverantör som är rangordnad på första plats. Det är först när denna leverantör inte har kapacitet att genomföra avropat uppdrag som uppdraget går vidare till nästa leverantör i rangordningen. När det gäller avrop över 10 000 kr sker en förnyad konkurrensutsättning mellan antagna leverantörer (se 1.5.6 Avrop från anbudsområde B1 och B2 rangordning/förnyad konkurrensutsättning). Såsom avropsförfarandet är uppbyggt föreligger därmed inget krav på att antagen leverantör ska ha kapacitet att kunna genomföra samtliga uppdrag som avropas oberoende av det enskilda uppdragets storlek och omfattning. Rimligtvis kan det aktuella kravet, utifrån dess ordalydelse, inte heller anses utgå från den förutsättningen. Härigenom förefaller Gardinmästarna ha tolkat kravet på ett mer långtgående sätt än vad som framgår av dess ordalydelse och upphandlingsdokumenten i övrigt.
Av utredningen framgår att Voxalite har åberopat kapaciteten hos ett annat företag för sömnadsarbeten i uppdragen. Rätten för en leverantör att åberopa andra företags kapacitet för uppfyllelse av bland annat krav på en leverantörs tekniska och yrkesmässiga kapacitet regleras i 14 kap. 6 § LOU, och återfinns även i punkten 1.6.5 i upphandlingsdokumenten. Någon konkret omständighet eller annat underlag som visar att Voxalite med hänsyn till detta skulle sakna erforderlig kapacitet och erfarenhet har inte framlagts. Det är således inte visat att Voxalite brister i uppfyllelse av kravet på erfarenhet och kompetens.
Kraven på kvalitetslednings- och miljöledningssystem
”1.6.3 Kvalitetsledningssystem
Leverantören ska tillämpa dokumenterade rutiner som säkerställer att verksamheten bedrivs med god kvalitet och på ett sådant sätt att överenskommen omfattning och kvalitet uppnås och upprätthålls.
Leverantören ska ha ett system för att hantera, dokumentera och åtgärda synpunkter och klagomål samt erbjuda deltagarna möjlighet att anonymt lämna synpunkter och klagomål.
Leverantören ska lämna en beskrivning av vilka metoder för systematiskt kvalitetsarbete som tillämpas och hur ovanstående krav kommer att uppfyllas och efterlevas under kontraktsperioden.
1.6.4 Miljöledningssystem
Leverantören ska bedriva ett systematiskt miljöarbete. Som bevis på att kravet uppfylls ska leverantören bifoga handlingar som styrker detta arbete.
Minst följande miljökrav vara uppfyllda och bifogas:
• Leverantören ska ha en utsedd kontaktperson som ansvarar för företagets miljöfrågor. • Leverantören ska följa beställarens rutiner för avfallshantering. • I produktionen ska det vara säkerställt att inga miljöfarliga ämnen läcker ut. • Leverantören ska redovisa hur materialet kan återvinnas och källsorteras. • Leverantören ska ha rutiner för att säkerställa att miljökrav ställs så långt som möjligt vid inköp till verksamheten.”
Av aktuella krav framgår inget krav på omfattningen av leverantörens beskrivning av sitt kvalitets- och miljöarbete. Inte heller föreligger det ett krav på att leverantören ska styrka sin kravuppfyllelse på annat sätt än att (i) för kravet på kvalitetsledningssystem lämna en beskrivning av vilka metoder för systematiskt kvalitetsarbete som tillämpas och hur kraven i punkten kommer att uppfyllas och efterlevas under kontraktsperioden, och (ii) för kravet på miljöledningssystem bifoga handlingar som styrker ett systematiskt miljöarbete och att de i punkten angivna miljökraven uppfylls.
Voxalite har i sitt anbud bifogat dokument beträffande leverantörens kvalitetspolicy och miljöpolicy. Vid en jämförelse mellan de uppgifter som framkommer av ingivna dokument och de krav som föreskrivs under punkterna 1.6.3 och 1.6.4 anser förvaltningsrätten att dokumenten i erforderlig utsträckning innefattar de uppgifter som efterfrågats. Beskrivningarna får även i erforderlig utsträckning anses påvisa att Voxalite uppfyller ställda krav på leverantörens kvalitetslednings- och miljöledningssystem.
- - Kravet på garanti
”1.7.9 Garanti
Garantin för gardiner och gardinprodukter ska vara minst 3 år avseende material, tillverkning, montering och funktion. För markiser och markisprodukter inklusive markisväv ska garantin vara minst 5 år avseende material, tillverkning, montering och funktion. Reservdelar ska finnas tillgängliga i minst 5 år på installerade produkter.
Garanti om minst 3 år gäller för samtliga övriga produkter - och av leverantören sålda varor - om inte annan överenskommelse skriftligen gjorts med beställaren eller undantag följer av detta avtal. För gardintillbehör, till exempel stänger och skenor, gäller garanti om minst 2 år. Om leverantören erbjuder en längre garanti så gäller den.”
Enligt förvaltningsrättens mening har Gardinmästarna framställt vad som får betraktas som spekulativa påståenden om att Voxalite inte uppfyller ställda krav på garanti. Det har emellertid inte presenterats något underlag eller närmare redogjorts för några konkreta omständigheter som visar att anbudet brister i dessa delar. I avsaknad av sådana omständigheter och underlag som talar emot vad nämnden har uppgett i denna del finner förvaltningsrätten inte skäl att ifrågasätta att Voxalite uppfyller kraven på garanti.
Domstol: Kammarrätten i Sundsvall
Mål nr: 2523-24
Beslutsdatum: 2025-04-01