BAKGRUND
Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför, på uppdrag av Vuxenutbildningen i Gävle kommun, en upphandling avseende ”Utbildning inom Ekonomi och administration för vuxenutbildningen Gävle kommun” (Diarienummer 4685). Upphandlingen är genomförd med tillämpning av förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU).
YRKANDEN M.M.
Marknadspunkten i Gävleborg AB (Marknadspunkten) ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet från den 26 november 2013 och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till utveckling av sin talan anför Marknadspunkten i huvudsak följande. Inköp Gävleborg har i anbudsutvärderingen tilldelat anbudsgivare extra kvalitetspoäng i anbudsutvärderingen för kriterier som inte framgått av förfrågningsunderlaget.
Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Samtliga anbudsgivare har utvärderats på ett likvärdigt och transparent sätt. Vid en förnyad anbudsutvärdering skulle Marknadspunkten inte ha någon möjlighet att vinna upphandlingen och har därför inte lidit skada.
SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE
Utgångspunkter för förvaltningsrättens bedömning
Förvaltningsrätten har att pröva om det av Marknadspunkten anförda är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Marknadspunkten lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU).
De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU).
Parternas argumentation
Marknadspunkten gör gällande att det inte framgått av förfrågningsunderlaget att ”betygsrätt” eller ”pedagogisk ansvarig med statlig rektorsutbildning” efterfrågats eller att anbudsgivaren premieras vid innehav av detsamma. Inköp Gävleborg kan därför inte tilldela extra poäng i utvärderingen. Hade det framgått av förfrågningsunderlaget att så skulle ske hade Marknadspunkten förskansat sig om att kunna erbjuda det efterfrågade. Av tilldelningsbeslut och tillhörande utvärderingsprotokoll kan utläsas att vissa anbudsgivare, däribland vinnande anbudsgivare men inte Marknadspunkten, tilldelats extra poäng för kriteriet Företagarkompetens och kriteriet Pedagogiskt ansvarig med följande motiveringar.
Företagarkompetens:
”Bedömning har gjorts av företagarkompetens och då framförallt av gymnasial vuxenut bildning. I bedömningen har även extrapoäng givits till dem som har angett att de bevil jats Betygsrätt av Skolinspektionen.”
Pedagogiskt ansvarig:
”Samtliga har angett pedagogisk ansvarig med adekvat utbildning för uppdraget och får
därmed godkänt (2). Utöver detta har extra poäng tilldelats för ämnesbehörighet och/eller
statlig rektorsutbildning
Inköp Gävleborg har uppgett bl.a. följande. Betygsrätt har inte utgjort något krav men i helhetsbedömningen av offererad kvalitet inom kriteriet har det likväl utgjort en kvalitetshöjande faktor. Formuleringen i utvärderingsrapporten har varit olycklig men avsikten har varit att på ett öppet och tydligt sätt visa vad som bedömts utgöra skillnad mellan nivån för mycket bra (fyra) respektive utmärkt (fem) i poängskalan. Betygsrätt är relevant för bedömningen av kriterieuppfyllnaden då det även visar att utbildningssamordnaren har en kompetens inom utbildningsområdet vilket måste ha stått klart för Marknadspunkten. - Rektorsutbildning och/eller ämnesbehörighet har inte utgjort något krav men likväl en kvalitetshöjande faktor.
Formuleringen i utvärderingsrapporten har varit olycklig men avsikten har varit att på ett öppet och tydligt sätt visa vad som bedömts utgöra skillnad mellan nivån för godkänd (två) respektive bra (tre) i poängskalan. Rektorsutbildning är en sådan kvalitetshöjande aspekt som säkerställer kunskaper om skoljuridik, mål och resultat samt ledarskap.
Förfrågningsunderlaget
Av förfrågningsunderlagets båda aktuella punkter kan följande utläsas.
Förvaltningsrättens överväganden
Det följer av EU-domstolens rättspraxis att tilldelningskriterier ska var utformade på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt (EU-domstolens dom den 18 oktober 2001 i mål C-19/00 SIAC Construction).
Marknadspunkten har tydligt redovisat på vilket sätt förfrågningsunderlaget uppfattats som otydligt och hur det har påverkat dess möjlighet att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Inköp Gälveborg har i målet medgett att formuleringen i utvärderingsrapporten blivit olycklig. Mot denna bakgrund, och mot vad som i övrigt anförts, finner förvaltningsrätten att förfrågningsunderlaget i nu angiven del utformats på ett sätt som strider mot principen om öppenhet. Det har sålunda inte varit möjligt för anbudsgivarna att förutse att Inköp Gävleborg skulle premiera anbudsgivarna för betygsrätt respektive ämnesbehörighet och/eller statlig rektorsutbildning.
Det saknas anledning att ifrågasätta Marknadspunktens uppgifter om att man hade erbjudit vad Inköp Gävleborg sedermera kommit att premiera om man hade känt till att det skulle ske. Marknadspunkten får därför anses ha lidit skada. Mot bakgrund av att bristen är hänförlig till förfrågningsunderlaget och tilldelningskriterierna är rättelse inte en lämplig åtgärd. Upphandlingen ska därför göras om
Domslut
Saken
Källa
Förvaltningsrätten i Falun 2014-03-20 Mål nr 5382-13

Upphandlingsjuristen
Överprövning vid offentlig upphandling – Juridisk hjälp för en rättvis upphandlingsprocess
Ordinarie pris
1 900 kr
Ordinarie pris
Försäljningspris
1 900 kr
Enhetspris
per


Upphandlingsjuristen
Skriva anbud - Anbudskonsult offentlig upphandling
Ordinarie pris
1 250 kr
Ordinarie pris
Försäljningspris
1 250 kr
Enhetspris
per


Upphandlingsjuristen
Granska ert anbud – Säkerställ att ditt anbud uppfyller alla krav
Ordinarie pris
1 900 kr
Ordinarie pris
Försäljningspris
1 900 kr
Enhetspris
per
