När får ett anbud förtydligas eller kompletteras efter anbudsfristens utgång?

När får ett anbud förtydligas eller kompletteras efter anbudsfristens utgång?

Efter att sista anbudsdag har passerat är huvudregeln inom offentlig upphandling att inga ändringar av anbud får ske. Detta följer av de grundläggande principerna om likabehandling och transparens – alla leverantörer ska ha lämnat sina slutgiltiga anbud innan tidsfristen löper ut. Undantagsvis finns dock möjlighet till förtydliganden och kompletteringar under strikt kontrollerade former. Enligt LOU får en upphandlande myndighet tillåta eller begära att en leverantör rättar uppenbara felskrivningar eller felräkningar, eller förtydligar/kompletterar innehållet i sitt anbud, under förutsättning att åtgärden inte innebär att anbudet ändras i sak. Det sistnämnda kravet innebär att leverantören inte får tillföra helt nya uppgifter som skulle göra att anbudet i praktiken blir ett annat än det som ursprungligen lämnats.

Myndigheten måste också iaktta likabehandlingsprincipen vid alla sådana klargöranden. Det betyder att om en leverantör ges chans att rätta eller komplettera, ska samma möjlighet ges till övriga leverantörer i motsvarande situation. Förtydliganden och kompletteringar får heller inte medföra risk för otillbörlig konkurrensfördel eller diskriminering. Det är den upphandlande myndigheten som avgör om man vill utnyttja dessa möjligheter – anbudsgivaren kan alltså inte kräva att få justera sitt anbud i efterhand.

Exempel på tillåtna klargöranden: Att rätta ett stavfel eller räknefel eller att förtydliga en otydlig formulering i anbudet. Sådana åtgärder anses okej eftersom de inte förändrar själva anbudets erbjudande, utan bara konkretiserar redan inlämnade uppgifter. Otillåtna ändringar är däremot sådant som innebär ny eller ändrad sakinformation – till exempel att förbättra priset, byta ut en produkt eller uppfylla ett krav man från början missade. En bra tumregel är att om ändringen påverkar anbudets rangordning eller uppfyllande av obligatoriska krav, så går den troligen inte att tillåta. I rättspraxis har domstolar exempelvis ansett att ett anbud utan underskrift kunde kompletteras i efterhand, eftersom det var en formalitet som inte innebar någon konkurrensfördel. Däremot får inte en leverantör i efterhand lägga till helt nya offererade delar eller justera priset – då skulle det betraktas som ett nytt anbud, vilket inte är tillåtet.

Sammanfattningsvis får ett anbud förtydligas eller kompletteras efter anbudsfristens utgång endast i begränsad omfattning. Upphandlande myndighet har en möjlighet (men ingen skyldighet) att be om sådana klargöranden, och endast om det kan ske utan att rubba rättvis konkurrens. För leverantörer innebär detta att man bör lämna ett så komplett och korrekt anbud som möjligt från början – chanserna att rätta till misstag i efterhand är små. Om ni som leverantör eller upphandlande myndighet är osäkra på vad som är tillåtet att komplettera, kan det vara klokt att rådfråga en jurist med upphandlingskompetens.

Kontakta oss: Upphandlingsjuristen bistår gärna företag med råd i anbudsprocessen. Om ni behöver juridisk hjälp i en upphandling – från anbudsgivning till överprövning – är ni välkomna att kontakta oss för professionell vägledning.

Referenser:

  1. Lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 4 kap. 9 § – Rättelse av fel samt förtydligande eller komplettering av anbud.> riksdagen.se.

  2. Prop. 1992/93:88 s. 70 – Förarbetsuttalanden om att ändring av anbud inte får innebära att ett “nytt” anbud lämnas (ingen väsentlig ändring utan likabehandling). > lagen.nu.

  3. RÅ 2002 ref. 5 – Domstol fann att avsaknad av underskrift var ett uppenbart fel som fick kompletteras i efterhand utan att strida mot likabehandlingsprincipen. > lagen.nu.

Tillbaka till blogg