När får direktupphandling genomföras?

När får direktupphandling genomföras?

Direktupphandling innebär att en upphandlande myndighet köper en vara eller tjänst utan att först annonsera upphandlingen. Normalt kräver lagen om offentlig upphandling (LOU) att affärer konkurrensutsätts genom annonsering, men det finns undantag. Här går vi igenom när det är tillåtet att direktupphandla – och vilka gränser och villkor som gäller.

  • Lågt värde (under direktupphandlingsgränsen): Den vanligaste situationen är när kontraktets värde understiger gällande direktupphandlingsgräns enligt LOU. För vanliga varor och tjänster är gränsen i dagsläget 700 000 kronor (exkl. moms). Beloppet justeras med jämna mellanrum, så offentlig aktör måste hålla koll på aktuell gräns. Om värdet är lägre än gränsen får myndigheten använda direktupphandling. Observera att man inte får dela upp en affär artificiellt för att komma under beloppsgränsen – totala behovet under året ska räknas samman. Dessutom ska myndigheten följa sina interna riktlinjer; många har egna beloppsgränser och krav på dokumentation även vid små inköp.

  • Misslyckad annonserad upphandling: Om en annonserad upphandling inte resulterade i något giltigt eller lämpligt anbud (t.ex. inga anbud kom in, eller alla inkomna anbud var ogiltiga/oacceptabla), får man i vissa fall gå över till direktupphandling. Detta förutsätter att det ursprungliga upphandlingsunderlaget inte ändras väsentligt. Myndigheten kan då förhandla direkt med leverantörer för att slutföra inköpet. Samma sak gäller om upphandlingen måste avbrytas av sakliga skäl – då kan direktupphandling ibland användas för att snabbt få till ett avtal i en förenklad form. Det är dock viktigt att ursprungsannonseringen faktiskt har genomförts korrekt men utan framgång; direktupphandling får inte användas för att kringgå konkurrens när det hade gått att få in anbud.

  • Endast en leverantör finns att tillgå: I sällsynta fall kan det som ska köpas endast tillhandahållas av en viss leverantör, och det finns inga rimliga alternativ. Det kan röra sig om tekniska skäl (t.ex. proprietär programvara där bara ett företag har källkoden) eller skydd av exklusiva rättigheter (t.ex. en viss konstnär för ett unikt konstverk). I sådana fall kräver lagen egentligen att myndigheten använder ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering enligt undantagen i LOU, men resultatet blir detsamma som en direktupphandling – man gör affären direkt med den enda leverantören. Bevisbördan ligger på myndigheten att verkligen visa att ingen annan leverantör finns och att undantaget är motiverat. EU-domstolen och svenska tillsynsmyndigheter betonar att sådana undantag ska tolkas restriktivt – minsta tvekan om möjlig konkurrens, så ska upphandling annonseras som vanligt.

  • Synnerlig brådska på grund av oförutsedda händelser: Ett klassiskt undantag är om akut och oförutsedd brådska uppstått. Det kan till exempel vara en naturkatastrof, ett plötsligt haveri eller en pandemi, där det inte finns tid att genomföra en normal upphandling utan dröjsmål skulle medföra allvarlig skada. LOU medger direktupphandling i dessa fall endast om brådskan beror på omständigheter utanför myndighetens kontroll och inte kunde förutses. Man får bara köpa det som absolut krävs för att hantera nödläget, och inte under längre tid än nödvändigt. Även här måste myndigheten i efterhand kunna motivera varför det inte gick att annonsera – att man själv är sent ute med planeringen räknas inte som giltigt skäl. Det ska röra sig om verklig nödsituation.

  • Överprövningssituation (täckningsköp vid domstolsprocess): Om en pågående upphandling har överprövats i domstol kan det uppstå ett glapp där myndigheten står utan leverantör för en kritisk tjänst eller vara. LOU tillåter då en tillfällig direktupphandling för att täcka det akuta behovet under tiden som den juridiska processen pågår. Ett typfall är att befintligt avtal löpt ut, en ny upphandling har överklagats, och verksamheten (t.ex. sjukvård, skola) behöver en interimslösning. Myndigheten får då direktupphandla en korttidslösning i väntan på domstolens avgörande. Även här gäller beloppsbegränsning – värdet får inte överstiga tröskelvärdet för annonsering – och avtalet får inte vara längre eller mer omfattande än absolut nödvändigt för att klara det angelägna behovet.

Sammanfattningsvis får direktupphandling endast genomföras i ovanstående situationer eller andra uttryckliga undantag som lagen anger. I alla andra fall ska upphandlingen annonseras för att konkurrensutsätta affären. En upphandlande myndighet som felaktigt använder direktupphandling (d.v.s. gör en otillåten direktupphandling) bryter mot lagen. Det kan få allvarliga konsekvenser: avtalet kan komma att ogiltigförklaras av domstol och myndigheten kan åläggas att betala en upphandlingsskadeavgift (en slags sanktionsavgift).

Notera att en leverantör som anser sig förfördelad av en otillåten direktupphandling kan begära överprövning i domstol för att få avtalet ogiltigförklarat. Om du misstänker att en konkurrent vunnit en affär genom en direktupphandling som borde ha annonserats kan ditt företag därför ha rätt att få affären prövad – till exempel för att tvinga fram en ny, korrekt upphandling. Upphandlingsjuristen har lång erfarenhet av att företräda leverantörer i sådana frågor, inklusive att ansöka om överprövning av offentlig upphandling när det behövs för att tillvarata dina intressen.

Kontakta oss: Upphandlingsjuristen är specialiserad på offentliga affärer och upphandlingsrätt. Om du är osäker på om direktupphandling får användas eller om du vill invända mot en konkurrents direktupphandlade avtal, tveka inte att kontakta oss för kvalificerad juridisk hjälp. Vi kan guida er rätt i lagstiftningen och bistå både upphandlande myndigheter och leverantörer i frågor om direktupphandling.

Referenser:

  1. Lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 19 a kap. – Innehåller undantag för när direktupphandling får användas, t.ex. om upphandlingens värde understiger cirka 700 000 kr eller vid synnerlig brådska, avsaknad av anbud i annonserad upphandling m.m. Se Lag (2016:1145)

  2. Högsta förvaltningsdomstolen 2022:19 (Statens konstråd) – Klargör att avtal som ingås utan föregående annonsering utgör otillåten direktupphandling. En upphandlande myndighet kan drabbas av ogiltigförklaring av avtalet och upphandlingsskadeavgift när annonseringskravet kringgåtts. Se HFD 2022:19

  3. Konkurrensverket – Otillåten direktupphandling: Officiell information om att ett avtal som ingås utan lagstöd för direktupphandling kan ogiltigförklaras och medföra upphandlingsskadeavgift för myndigheten - se Konkurrensverket

Tillbaka till blogg