Tilldelningsbeslutets preliminära karaktär:
Inom offentlig upphandling är ett meddelat tilldelningsbeslut som regel preliminärt. Det betyder att en upphandlande myndighet i normalfallet kan ändra eller återta ett redan tillkännagivet tilldelningsbeslut (Upphandlingsmyndigheten). Myndigheten kan till exempel rätta ett felaktigt tilldelningsbeslut på eget initiativ, ofta i samband med att en leverantör har begärt överprövning av upphandlingen. Syftet med denna möjlighet är att kunna korrigera fel och säkerställa att upphandlingen följer lagen och principerna om likabehandling och transparens.
Undantag – när beslutet blir bindande:
Det finns dock viktiga undantag. Myndighetens möjlighet att ändra/återkalla beslutet beror på hur tilldelningsbeskedet är formulerat. Om det av meddelandet om tilldelning framgår att beslutet utgör en accept (d.v.s. ett avtalsrättsligt bindande svar på anbudet), kan ett civilrättsligt bindande avtal anses ha uppstått redan genom tilldelningsbeslutet. I sådant fall betraktas upphandlingen som avslutad och myndigheten kan inte dra tillbaka beslutet hur som helst. För att undvika detta brukar upphandlande organisationer uttryckligen ange i tilldelningsbeslutet att avtal sluts först vid ett separat upphandlingskontrakt som tecknas senare. Om en sådan förklaring saknas och avtalsspärren löper ut, riskerar första tilldelningsbeslutet att betraktas som ett bindande avtal.
Konsekvenser vid felaktigt återtagande:
Om en upphandlande myndighet trots allt återkallar ett tilldelningsbeslut som redan hunnit bli bindande, kan det få rättsliga konsekvenser. I ett rättsfall prövade Förvaltningsrätten ett scenario där en region upptäckte fel i utvärderingen och meddelade ett nytt tilldelningsbeslut efter att ha återkallat det första. Domstolen konstaterade att eftersom det inte uttryckligen angivits att det första beslutet inte var bindande, sågs det första tilldelningsbeslutet som ett bindande avtal. Det innebar att regionen saknade möjlighet att återkalla det och utfärda ett nytt beslut. Det andra tilldelningsbeslutet betraktades därför som en otillåten direktupphandling och de avtal som tecknats baserat på det ogiltigförklarades av domstolen. Detta exempel understryker vikten av att tydligt ange i upphandlingsdokumenten att tilldelningsbeslutet inte utgör en bindande accept, ifall myndigheten vill behålla rätten att rätta till eventuella fel.
Sammanfattningsvis:
Ja, ett tilldelningsbeslut som meddelats kan ändras eller återtas – men endast så länge det inte hunnit bli juridiskt bindande. Innan avtal har uppstått har myndigheten möjlighet att rätta en felaktig tilldelning eller avbryta upphandlingen. Men om ett bindande avtal redan anses ha ingåtts med vinnande leverantör, kan beslutet inte dras tillbaka utan att det strider mot upphandlingsreglerna. Offentliga upphandlingar är komplexa, och både upphandlande myndigheter och leverantörer bör agera med försiktighet i detta skede. För leverantörer som fått ett tilldelningsbeslut återkallat kan det vara aktuellt att begära överprövning för att säkerställa sina rättigheter.
För mer information om hur vi kan hjälpa dig med juridiska frågor kring offentlig upphandling, se våra tjänster eller kontakta oss för rådgivning.